Constant

De kunstenaar Constant Anton Nieuwenhuys werd in 1920 in Amsterdam geboren. Van 1939 tot 1942 bezocht Constant achtereenvolgens de Kunstnijverheidsschool en de Rijksacademie Voor Beeldende Kunsten in Amsterdam.

Lees verder...

De jaren ‘40

In 1946 werd Constant beïnvloed door de Deense kunstenaar Asger Jorn. Dit resulteerde in fantasiedieren en agressieve dier- en mensfiguren die opdoken in zijn werken. In 1947 had Constant zijn eerste solotentoonstelling. Het jaar daarop werd hij samen met onder anderen Karel Appel en Corneille onderdeel van de CoBrA beweging. Samen met Christian Dotremont was hij de belangrijkste theoreticus van de beweging. In talloze manifesten nam hij de maatschappelijke rol van de kunstenaar onder de loep en riep hij op tot de bevrijding van creativiteit en fantasie. Het werk dat Constant in de CoBrA periode maakte, wordt gekenmerkt door de aan kindertekeningen ontleende figuren. Naar eigen zeggen was de CoBrA tijd voor Constant een zeer productieve periode.

De jaren ‘50

In de jaren vijftig vestigde Constant zich in Parijs. In deze periode ontstonden de oorlogsschilderijen. Deze werken stonden vol met symboliek over de resten van een vernielde wereld waarin hulpeloze mensen hun handen ten hemel heffen. Zijn werk werd in de jaren na de CoBrA periode steeds abstracter en meer gericht op ruimtelijke experimenten en architectuur. Eind jaren vijftig ontwikkelde Constant ideeën over de ideale stad, die hij “Nieuw Babylon” noemde. In deze stad waren de mensen van arbeid bevrijd zodat hun creatieve vermogens tot bloei konden komen. De technieken die hij eerder bij de kunstnijverheidsschool leerde, komen in deze periode goed van pas bij het bouwen van maquettes en constructies voor de stad.

De jaren ‘70

De ideeën van het ‘Nieuw Babylon’ project zullen in de komende jaren nog aanwezig zijn in zijn werken. Het project zelf wordt in 1974 officieel afgesloten met een tentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag en in 1999 krijgt Constant zelfs een solotentoonstelling Constant’s New Babylon: City for Another Life bij het Drawing Center in New York. Vanaf de jaren zeventig richtte Constant zich echter weer op het schilderen, aquarelleren en tekenen. Actuele- en politieke onderwerpen inspireren Constant voor de thema’s in zijn werk. De techniek die hij in deze periode gebruikt, is ontleend aan die van Renaissance meesters zoals Titiaan en Tintoretto. Het belangrijkste bij deze techniek is de manier waarop licht wordt weergegeven in de voorstellingen. Het schilderij komt laag voor laag tot stand. Door deze bewerkelijke techniek schildert Constant in deze periode hooguit drie à vier werken per jaar.

Verberg uitgebreide omschrijving

De Galerie Den Haag biedt u een keuze uit 0 werken van Constant. Klik op één van de werken voor meer informatie en beschikbaarheid.