Ad Arma is een kunstenaar die meer gericht is op samenhang en overeenkomst dan op variatie. De gedachte dat alles één is, ligt aan de basis van zijn kunstenaarschap en houdt verband met denkwijzen uit oosterse culturen. In de etsen van Arma is het idee van aanwezigheid een belangrijk element.
Lees verder...
Inspiratie
Een grote inspiratiebron voor Arma is het ‘aanwezig zijn’. In het dagelijks leven ervaart de mens vooral diversiteit. De verschillen tussen mens, plant en dier springen direct in het oog. Toch vormen de verschillen slechts een dunne laag, veroorzaakt door de omstandigheden waarin deze wezens bestaan. Iedere steen, iedere plant, ieder dier en ieder mens is voortdurend onderhevig aan verandering. Alle dingen ondergaan het proces van ontstaan, groei en verval. Hetgeen zij gemeen hebben, is een periode tussen het moment van verschijning en dat van verdwijning. Dit betekent voor Arma ‘aanwezig’ zijn. De aanwezigheid komt tot uiting in lange, smalle figuren die in een landschap zijn geplaatst.
Stijl
Arma geeft de figuren zonder details weer. Ze roepen de associatie op met mensen, maar hoeven dat niet te zijn. Vaak bestaan de figuren uit niet meer dan enkele zwarte strepen. De figuren zijn overigens niet de enige objecten in de etsen. Iedere prent wordt bevolkt met allerlei vreemde creaties. Het valt op dat Arma alleen de contouren van de objecten weergeeft. Meestal zijn deze met een paar krachtige lijnen neergezet, maar soms zijn de lijnen zo dun getekend dat de figuren uit de achtergrond lijken op te doemen. De landschappelijke sfeer van de etsen is onmiskenbaar. Lijnen en kleuren wekken de indruk dat bergen, rivieren en luchten zijn weergegeven. Arma heeft de natuur echter niet statisch weergegeven, hij presenteert haar als een levend organisme. De kunstenaar verbeeldt een natuur die voortdurend verandert en als het ware gedragen wordt door een on-uitputtende energie. De energieke en vrije werkwijze van de graficus laten allerlei sporen na. In de werken van Arma ziet men driftig gekras naast subtiele lijnen en gloeiende kleuren oranje en rood naast nevelachtige tinten blauw en grijs. In het ene deel heerst rust en in het andere beweging. Hoezeer men ook geneigd is om te duiden, Arma heeft wellicht de interpretatie bewust opengelaten. Soms dwingt hij de beschouwer om zelf een letterlijk standpunt ten opzichte van het werk in te nemen. Zo geeft hij in de landschappelijke prenten de horizon zelden weer. Hierdoor moet de toeschouwer zelf het standpunt bepalen.
Techniek
De dynamiek van de etsen weerspiegelt de energie waarmee Arma ze maakt. Hij benadrukt dat niet het uiteindelijke resultaat, maar met name het creatieproces hem aantrekt. De kunstenaar geniet van alle mogelijkheden die de etstechniek met zich meebrengt. Er zijn allerlei manieren om etsplaten te voorzien van lijnen en vlakken die uiteindelijk de tekening maken. Normaal worden etsen gevormd door de bijtende inwerking van zuren. De drogenaald techniek en gravures worden tevens tot de etskunst gerekend. De lijnen worden bij de drogenaald techniek in de plaat gekrast of gesneden. Arma krast en schuurt vrijelijk en aarzelt niet een slijptol te gebruiken om de gewenste putten, groeven en lijnen te krijgen. Hij laat de zuren hun bijtende werking doen, soms zelfs zo lang dat er gaten in het metaal ontstaan.
Verberg uitgebreide omschrijving
De Galerie Den Haag biedt u een keuze uit 75 werken van Ad Arma. Klik op één van de werken voor meer informatie en beschikbaarheid voor verhuur.