Lees verder...
Techniek
Naast het tekenen en schilderen, besloot Montyn in 1959 zich op de etstechniek te concentreren. Hij werkte met gemengde etstechnieken, zoals droge naald, aquatint en taille-douce. Deze technieken paste hij toe op zinken platen. Een methode die Montyn zelf heeft bedacht, is het afdrukken van meerdere etsplaten op één grote plaat. Montyn drukte zijn prenten altijd zelf, in kleine oplagen. Grafiek hanteerde hij niet uitsluitend als een vermenigvuldigingstechniek, maar tevens als een medium om tot zijn eigen stijl te komen. De eerste experimenten met de etstechniek voerde Montyn uit zonder kleur, maar langzamerhand werd de kleur een wezenlijk onderdeel van zijn werk. Kleur, vorm, lijn en inhoud zijn op monumentale wijze samengevoegd tot een geabstraheerde beeldtaal.
Stijl
Stilistisch gezien is het werk van Montyn niet onder te brengen bij een stroming. Zijn vroege werken zijn heel traditioneel en figuratief, maar begin jaren zestig koos hij voor een gestileerde beeldtaal vol persoonlijke tekens en symbolen. Het belangrijkste thema in het werk van Montyn is het landschap. Het landschap is niet picturaal weergegeven, maar als de projectie van de menselijke emotie. Zijn verbondenheid met het landschap en de aarde blijkt onder anderen uit zijn voorkeur voor de kleur omber die voor hem de aarde en alles wat daarmee samenhangt symboliseert.
Verberg uitgebreide omschrijving
De Galerie Den Haag biedt u een keuze uit 34 werken van Jan Montyn. Klik op één van de werken voor meer informatie en beschikbaarheid voor verhuur.